"TAWAN SELANGOR 2007"

"TAWAN SELANGOR 2007"
"AMK Selangor Teraju Perubahan"

Tuesday, June 12, 2007

BANJIR:SMART KAH?



Banjir besar melanda Bandaraya Kuala Lumpur lagi.Hujan lebat yang turun sekitar jam 6.00 petang hingga 8.00 malam telah mengakibatkan Bandaraya itu lumpuh kerana banjir kilat yang berlaku.
Paras air naik setinggi lebih 1 meter dan mengakibatkan kerugian berjuta-juta ringgit termasuk kenderaan dan premis perniagaan.Ia juga menyaksikan kecederaan serius kepada pengguna jalanraya.
Keadaan ini sangat menyedihkan tatkala Kuala Lumpur dikhabarkan mempunyai sistem pengaliran air yang efisien apabila projek SMART dibina.Namun kenyataan takbur bertahun-tahun itu dilenyapkan oleh hujan lebat yang berlaku cuma sekitar tiga jam sahaja.
Namun si hati batu, Menteri Kerjaraya S.Samy Velu dengan selamba mengumumkan kadar TOL SMART sebanyak RM 2.oo! Pengumuman ini dilakukan tatkala kebanyakan peniaga dan warga Lembah Kelang sedang menyinsing lengan dan berpalit lumpur membersihkan kediaman masing-masing.
Ternyata menteri lapuk ini sangat tidak sensitif dengan keadaan.Beliau dengan cepat menuding jari kepada JPS dan para Kontraktor yang terlibat dengan pelbagai kecaman kilat untuk mengelakkan dirinya terkulat-kulat menjawab kepada rakyat.Oleh itu apakah gunanya SMART ini dibina? Adakah ianya dapat menyelesaikan masalah banjir kilat sekitar Kuala Lumpur? Sama-sama kita tunggu suku terakhir tahun ini, diwaktu peralihan musim yang bakal menyaksikan rintik-rintik hujan menjadi deraian titisan lebat.Adakah sejarah bakal tercipta?




No comments: